pracowanie merytoryczne: dr Łukasz Karczyński, Pełnomocnik Dziekana WPiA UG ds. e-learningu.
Konsultacja: Kolegium Dziekańskie WPiA UG, Wykładowcy WPiA UG, Kierownik Dziekanatu WPiA UG Katarzyna Rynkowska
Egzaminy i zaliczenia przeprowadza się na warunkach i w terminach wynikających z Regulaminu Studiów UG, z uwzględnieniem ogłoszonych terminów egzaminów i zaliczeń, a także z uwzględnieniem szczególnych regulacji obowiązujących na UG w czasie epidemii, w szczególności Zarządzenia Rektora UG nr 34/R/2020 oraz zarządzenia Dziekana WPiA UG z dnia 18 maja 2020 r.
Egzamin lub zaliczenie zdalne może być przeprowadzone w następujących formach:
1. przygotowanie i przesłanie indywidualnej pracy pisemnej w postaci elektronicznej, w szczególności:
2. zaliczenie ustne za pośrednictwem aplikacji z transmisją obrazu i dźwięku,
3.zaliczenie pisemne w formie testu online:
Można wykorzystać więcej niż jedną formę w ramach jednego zaliczenia (na przykład test + kazus).
Praca pisemna:
Narzędzia
Zadanie może być wykonywane za pośrednictwem dowolnego powszechnie dostępnego sposobu przesyłania dokumentów, w szczególności:
Problemy techniczne
Problemy techniczne w przypadku użycia ww. narzędzi co do zasady nie występują.
Dla kogo
Zaliczenie w formie pracy pisemnej może być zarówno zaliczeniem cząstkowym na ćwiczeniach lub seminariach, jak i finalnym na ćwiczeniach lub wykładach. Ze względu na pracochłonność forma ta może nie nadawać się do przeprowadzania egzaminów lub zaliczeń w dużych grupach studentów.
Egzamin/Zaliczenie ustne
Uwagi ogólne
Zaliczenie ustne odbywać się powinno na zasadach analogicznych do zaliczenia ustnego w formie tradycyjnej (w szczególności należy sporządzić protokół według wzoru obowiązującego na WPiA). Rekomenduje się – dla celów dowodowych – prowadzenie zaliczenia dla 2-3 osób jednocześnie.
W celu minimalizacji ryzyka nieuczciwości można poprosić zdającego o takie ustawienie kamery, by było widać jego ręce oraz o udostępnienie widoku ekranu. Uniemożliwi to przeglądanie pomocy naukowych w formie tradycyjnej i elektronicznej.
Narzędzia
Zaliczenie może być wykonywane za pośrednictwem dowolnego powszechnie dostępnego sposobu komunikacji audiowizualnej (z zastrzeżeniem zachowania wymogów licencyjnych), w szczególności:
|
Konieczność logowania |
Możliwość udostępnienia ekranu studenta |
Możliwość przesyłania tekstu |
|
Wykładowca |
Student |
|||
Clickmeeting |
NIE* |
NIE |
NIE |
TAK |
MS Teams |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
Skype |
TAK |
TAK |
NIE |
TAK |
*wymagane utworzenie wydarzenia – należy zgłosić zapotrzebowanie Dziekanatowi, podobnie jak w przypadku zwykłych zajęć prowadzonych przez Clickmeeting
Przeprowadzenie egzaminu może odbywać się albo podobnie, jak zwykłe zajęcia prowadzone w danym narzędziu (z ograniczeniem uczestników dołączonych do spotkania do osób aktualnie zaliczających), albo przez bezpośrednie spotkanie z konkretnym zdającym (niedostępne w Clickmeetingu).
Pomoc
Clickmeeting:
MS Teams:
Skype:
Problemy techniczne
Studentów należy uprzedzić o konieczności podjęcia wszelkich możliwych działań w celu zapewnienia nieprzerwanego przebiegu zaliczenia.
Typowe problemy i rozwiązania
Dla kogo
Zaliczenie ustne może być zarówno zaliczeniem cząstkowym na ćwiczeniach lub seminariach, jak i finalnym na ćwiczeniach lub wykładach. Ze względu na czasochłonność forma ta może być uciążliwa do przeprowadzania zaliczeń w dużych grupach studentów.
Test online
Uwagi ogólne
W celu minimalizacji ryzyka nieuczciwości rekomenduje się korzystać z oprogramowania, które umożliwia:
Rekomendowany czas odpowiedzi na pytanie na przeciętnym poziomie trudności w teście jednokrotnego wyboru to 30-45 sekund. Czas należy dostosować do długości i stopnia trudności pytań, odpowiednio go wydłużając lub skracając.
Należy zdawać sobie sprawę z tego, że studenci będą zapisywać wyświetlone pytania (i prawidłowe odpowiedzi, jeżeli włączymy ich pokazywanie po teście). Warto zatem unikać powtarzania tych samych pytań w kolejnych edycjach testu (kolejnych terminach, kolejnych latach akademickich itp.).
Bezpośrednio przed i podczas testu online warto mieć otwarte połączenie ze studentami na innej platformie, umożliwiającej natychmiastowe zgłaszanie problemów, zadawanie pytań itp. – na przykład Clickmeeting (konieczne umówienie terminu w Dziekanacie), MS Teams itp. Najlepiej wykorzystać narzędzie wykorzystywane wcześniej do wykładów. Dzięki temu można też przywitać studentów, uzgodnić wszystkie kwestie formalne, techniczne oraz merytoryczne, i rozpocząć test wtedy, gdy nie będzie już żadnych wątpliwości (czyli podobnie jak w przypadku tradycyjnego egzaminu lub zaliczenia). Warto też monitorować skrzynkę email i inne ewentualne kanały komunikacji, podane wcześniej studentom.
Przed właściwym testem warto przeprowadzić krótki test próbny (bezpośrednio przed lub na ostatnim wykładzie), tak aby studenci wiedzieli, czego się spodziewać.
Narzędzia
Test może być wykonywane za pośrednictwem dowolnego powszechnie dostępnego sposobu prowadzenia testów online, w szczególności:
Wszystkie te narzędzia pozwalają na stosowanie krótkich pytań otwartych oraz pytań jedno- oraz wielokrotnego wyboru.
|
Konieczność logowania |
Zaliczenie synchroniczne |
Mieszanie kolejności pytań i odpowiedzi |
Blokada powrotu do poprzednich pytań |
Ograniczenie czasu odpowiedzi na pojedyncze pytanie |
Aplikacja na telefon |
|
Wykładowca |
Student |
||||||
Quizizz |
TAK |
NIE* |
TAK |
TAK |
TAK |
NIE |
TAK |
Testportal |
TAK |
NIE |
NIE** |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
Mestwin |
TAK |
TAK |
NIE** |
NIE*** |
TAK |
NIE |
NIE |
MS Forms |
TAK |
NIE |
NIE** |
TAK |
NIE |
NIE |
TAK |
*Tylko w trybie "classic".
**Zaliczenie można uczynić synchronicznym przez umożliwienie podejścia do testu tylko i wyłącznie w danych godzinach, ograniczonych do łącznego czasu zaliczenia (np. półgodzinny test można uruchomić w godzinach 15.00-15.30). To jednak sprawia, że ewentualne problemy techniczne z rozpoczęciem testu spowodują skrócenie łącznego czasu zaliczenia dla danego studenta.
***Możliwe jest mieszanie kolejności odpowiedzi.
Jako podstawowe narzędzie rekomenduje się Quizizz ze względu na to, że wydaje się mieć najwięcej zalet i najmniej wad:
Bardzo dobrym oprogramowaniem, podobnym do Quizizz, ale zawierającym nieco więcej funkcjonalności (w tym ograniczenie czasu odpowiedzi na pojedyncze pytanie) jest testportal.pl, w wersji darmowej dla nauczycieli (EDU) ograniczony jednak do 80 wyników naraz. Poza tym Testportal nie umożliwia ręcznego uruchomienia testu na podstawie widocznego podglądu osób gotowych do rozpoczęcia egzaminu (jak Quizizz).
Quizizz nie pozwala natomiast na dłuższe pytania otwarte. Do tego rodzaju zaliczenia można wykorzystać MS Forms lub email
Problemy techniczne
Ewentualnym problemem w przypadku testu online może być przede wszystkim utrata połączenia podczas testu synchronicznego, skutkująca skróceniem ogólnego czasu testu. W przypadku Quizizz można poradzić sobie następująco:
Ze względu na ochronę danych osobowych po zakończonym zaliczeniu należy pobrać raport z wynikami na własny komputer, a z konta Quizizz niezwłocznie go usunąć. Studenci mogą też zgłaszać niechęć do posługiwania się swoimi danymi osobowymi. W takim przypadku należy umożliwić zaliczenie pod numerem indeksu bądź pod umówionym pseudonimem.
Pomoc
Quizizz
Testportal
Mestwin
MS Forms
Dla kogo
Zaliczenie w formie testu online może być zarówno zaliczeniem cząstkowym na ćwiczeniach lub seminariach, jak i finalnym na ćwiczeniach lub wykładach. Testy asynchroniczne powinny być wykorzystywane raczej jako pomoc dydaktyczna aniżeli jako narzędzie do sprawdzania wiedzy.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
zdalna sesja egzaminacyjna
Pytanie nr 1: Jak należy postąpić w sytuacji, kiedy połączenie internetowe zostanie nagle zerwane lub uniemożliwia przeprowadzenie lub kontynuowanie egzaminu - bez winy egzaminatora i egzaminowanego studenta?
Odpowiedź: W takiej sytuacji należy zastosować odpowiednio § 17 Regulaminu Studiów UG. Egzaminator na wniosek studenta wyznacza dodatkowy termin egzaminu. W przypadku ponownego wystąpienia problemów technicznych należy ponownie wyznaczyć nowy termin i rozważyć zmianę formy egzaminu na umożliwiającą jego przeprowadzenie bez względu na problemy dotyczące danego narzędzia (np. forma ustna zamiast pisemnej) lub zakłócenia połączenia internetowego (np. forma pisemna niesynchroniczna).
Pytanie nr 2: Jak powinien postąpić egzaminator w sytuacji, gdy zachodzi pewność lub podejrzenie, że student narusza zasady egzaminu (korzysta z zewnętrznych źródeł informacji, korzysta z pomocy osób trzecich, symuluje rzekome trudności techniczne z połączeniem itp.)
Odpowiedź: W takiej sytuacji egzaminator przerywa egzamin i wystawia ocenę niedostateczną. Zgodnie z § 20 Regulaminu Studiów UG studentowi przysługuje prawo do złożenia wniosku o składanie egzaminu komisyjnego na ogólnych zasadach określonych w Regulaminie Studiów.
Pytanie nr 3: Czy powinno się nagrywać studenta w czasie przeprowadzania egzaminu ustnego?
Odpowiedź: Szczegółowe zasady dotyczące rejestracji egzaminów zdalnych zawierają: